Ajankohtaista

Yhdistyksen ylimääräinen kokous

12.05.2021

Yhdistyksen ylimääräinen kokous järjestetään 27.5. klo 14.30 

Sokos Hotel Vaakuna
Possentie 7
13200 Hämeenlinna

Koronatilanteen vuoksi toivomme, että paikalle saapuisi ainoastaan yksi edustaja per jäsenyhteisö.


Vaalikokous 27.5.2021

04.05.2021

Suomen Pysäköintiyhdistys ry:n vuoden 2020 vuosikokouksen päätöksen mukaisesti erillinen vaalikokous pidetään Hämeenlinnassa 27.5.2021. Koronatilanteen vuoksi toivomme, että paikalle saapuisi ainoastaan yksi edustaja per jäsenyhteisö.


Pysäköintiala on murroksessa

16.03.2021

 

Pysäköintiala on murroksessa

 

COVID-19 on muuttanut matkustamista ja liikennettä perusteellisesti. Työn teon siirtyessä kotiin oman auton käyttö ja pysäköinti ovat vähentyneet. Muutosta ei pystytty ennakoimaan, joten se iski pysäköintialaan täysin yllättäen. Arvaton tilastot kuten muutkin raportit viittaavat siihen, että pysäköintikertojen määrä laski jyrkästi kevään aikana, mutta kesällä ja syksyllä luvut nousivat taas. Alalla riittää varmasti mielenkiintoisia käänteitä jatkossakin.

 

Syyskuussa 2020 järjestettiin Svepark 2020 tilaisuus, jossa keskusteltiin pysäköintialan nykytilasta ja tulevaisuudesta. Tapahtumassa Arvaton Pohjoismaiden markkinointijohtaja Peter Wilmenius ja AfterPayn myyntijohtaja Fredrik Gustafsson pitivät esityksen aiheesta Liikkuvuus murroksessa – tulevaisuuden maksuratkaisut. Esityksessä keskityttiin liikkumisen tärkeimpiin trendeihin ja pysäköintialan rooliin kehityksessä.

 

Alan asiantuntijat ja tutkimus ovat nostaneet esiin useita muuttuvia alueita alalla pitkällä ja lyhyellä aikavälillä. Muutosta edistäviä trendejä ovat:

 

  • Vastuullisuus – Joukkoliikennettä kehitetään jatkuvasti, ja uusia liityntäpysäköintialueita perustetaan ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja liikenteen vähentämiseksi kaupunkien keskustoissa. Yhtälöön voidaan vielä lisätä tullimaksut suurkaupungeissa. Kaikki tämä vaikuttaa kaupungissa liikkuvien autojen määrään ja pysäköinnin tarpeeseen tiettyinä vuorokaudenaikoina.

 

  • Digitalisaatio – Jo nyt pysäköintimittarit ja -maksut ovat siirtyneet pitkälti sovelluksiin, hyödyntämään automaattista rekisterikilven tunnistusta. Otamme kuitenkin vasta ensimmäisiä askelia pitkällä matkalla. Muista maista saatujen tutkimustulosten mukaan sovellusten avulla voidaan säästää aikaa ja lyhentää ajomatkoja pysäköintipaikan löytämiseksi jopa 30—40 prosenttia, jos ne on kytketty pysäköintipaikkatietoon. Silloin sovellukset pystyvät kertomaan reaaliaikaisesti vapaista paikoista, ohjaavat lähimmälle paikalle ja mahdollistavat jopa paikan ennakkovarauksen. Nämä älykkäät ominaisuudet voivat myös vaikuttaa siihen, miten kuluttajat käyttävät sovelluksia jatkossa. Pelkän pysäköinnin sijaan sovellukset pystyvät tulevaisuudessa tarjoamaan monia muita palveluita, kuten sähköautojen latausta, skootterien vuokrausta, autojen yhteiskäyttöä tai koko matkan hallintaa sovelluksen kautta. Investoinnit luovat sekä kustannussäästöjä että uusia tulovirtoja.

 

  • Sähköistyminen – Sähköautoilun osuuden odotetaan nousevan 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Kasvun edellytyksenä on, että ajoneuvoja voidaan ladata asuinympäristössä, mutta latausta pitää myös pystyä täydentämään perinteisessä lyhytaikaisessa pysäköinnissä.

 

  • Millenniaalit – Heidän odotetaan muodostavan 75 prosenttia koko työvoimastamme jo vuonna 2025. Millenniaalit ovat ympäristötietoisia, ja he arvostavat vapautta ja joustavuutta enemmän kuin omaisuutta. Tämä vie eteenpäin kuukausimaksullisten auton käyttömallien kehittämistä sekä jakamistaloutta yleensäkin.

 

  • Vuokra- ja jakamistalous – Erilaiset palvelut kasvavat voimakkaasti skootterien ja polkupyörien jakamisen kaltaisista mikro-liikkuvuuspalveluista aina autojen jakamiseen joko kuluttajien kesken tai autonvalmistajien ja kuluttajien välillä. Lynk & Co -autonvalmistaja aloittaa jo tänä vuonna toimintansa seitsemässä maassa, joihin se tulee haastajana uusilla kuukausimaksuratkaisuillaan. Kaikissa sen autoissa on valmius yhteiskäyttöön.

 

  • Autonomiset autot – Kehityksen on ennustettu olevan erittäin nopeaa, mutta turvallisuuteen ja uuteen lainsäädäntöön liittyvät ongelmat siirtävät laajaa käyttöönottoa eteenpäin. Osa autonvalmistajista uskoo, että näemme moottoriteillä itseajavia autoja kahden vuoden sisällä, mutta kaupunkiliikenteeseen niitä saadaan vasta paljon myöhemmin.

 

Pysäköintialalla on edessään siis sekä haasteita että suuria mahdollisuuksia:

 

  • Työmatkaliikenne vähenee
  • Jakamistalous kasvaa, autojen omistaminen vähenee
  • Yhä tehokkaampi joukkoliikenne nousee autolla ajamisen vaihtoehdoksi
  • Globalisaatio ja verkkokauppa edistävät jakelun sekä autojen noutopaikkojen kehittymistä
  • Tulevaisuudessa autonomiset ajoneuvot

 

Pysäköintiala kehittyy ripeästi, ja yksityisissä sekä kunnallisissa yrityksissä on käynnissä useita kiinnostavia hankkeita. Tulevina kuukausina – ja vuosina – näemme, miten perinteiset pysäköintipaikat muuttuvat edelleen ja luovat yhä enemmän lisäarvoa tuottavia palveluja liikkeessä oleville ihmisille. Me Arvatossa olemme ylpeitä siitä, että voimme olla osa tätä ekosysteemiä ja edistää alan kehittymistä yhdessä kumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa.

 

Toni Kivinen

Partner Manager, Arvato Finance

 
 
 

Yhdistyksen säännöt

21.09.2020

Yhdistyksen voimassaolevat säännöt on lisätty yhteystietoja-sivulle.


Vuosikokous 21.10.2020

21.09.2020

 
SPY:n hallitus on päättänyt perua 7.10.2020 Jyväskylässä pidettäväksi päätetyn vuosikokouksen, ja järjestää vuosikokouksen etäkokouksena (”teams-kokous”) 21.10.2020 kello 13:00. Syynä on korona-pandemian aiheuttama riski osanottajien terveydelle. Hallitus on todennut, ettei yhdistyksen vuosikokouksen järjestäminen läsnäolokokouksena ole tärkeydeltään niin merkittävä, että sen takia olisi syytä edellyttää ihmisten matkustamista ja kokoontumista. 
 
 
 
 
What do you want to do ?
New mail

Vuosikokous

17.04.2020

Yhdistyksen vuosikokous on päätetty pitää 7. - 8.10.2020 Jyväskylässä. 


Syksyn pysäköintiseminaarin satoa

15.11.2018

Yksitysautoiluun vaikuttavat megatrendit ”kaupunkien liikenne- ja pysäköintipolitiikka sekä asenne ja arvot” - näillä ajatuksilla avattiin syksyn pysäköintiseminaari Tampereella.

 

”Pysäköinti tulee käsittää entistä vahvemmin osana kaupungin saavutettavuutta sekä liikkumisen ohjauksen keinona” – kertoi TkT, TM Kalle Vaismaa, WSP Finland Oy:stä.

 

Heidän sekä muiden luennoitsijoiden esitykset on ladattavissa alla olevasta linkistä

https://www.dropbox.com/sh/dg7z6emxvyhn9d3/AAAglbTJgFzExVp0RyNq_f-La?dl=0

 

sekä lisäksi Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitusen esitys

https://prezi.com/view/Vdl4yJH8TZJkD0suhkqt/


EasyPark on julkaissut pysäköintisovelluksessaan LÖYDÄ-parkkipaikkanavigaattorin - saatavilla nyt Helsingissä, Turussa ja Tampereella, lokakuun aikana myös Lahdessa

09.10.2018

Pysäköinnin mobiilimaksamista tarjoava EasyPark on kehittänyt parkkipaikkanavigaattorin, joka opastaa todennäköisyyksiin perustuen vapaalle parkkipaikalle. Navigaattorin luvataan vähentävän parkkipaikan etsimiseen kuluvaa aikaa jopa puolella. EasyPark on ensimmäinen sovellus, joka tarjoaa ratkaisua sekä pysäköinnin mobiilimaksamiseen että parkkipaikan löytämiseen.

Tämän vuoden huhtikuussa EasyPark julkaisi pysäköintisovelluksessaan uuden LÖYDÄ-parkkipaikkanavigaattorin. Tekoälyyn perustuva LÖYDÄ-parkkipaikkanavigaattori laskee datan avulla todennäköisyydet sille, miltä kadulta vapaa parkkipaikka mahdollisesti löytyy lähellä määränpäätä. Tekoäly on itseoppiva, joten mitä enemmän LÖYDÄ saa käyttökokemuksia, sitä suurempia todennäköisyydet ovat. Kun käyttäjä asettaa navigaattoriin määränpään osoitteen, piirtää navigaattori määränpään läheisyyden kadut värikoodeilla sen mukaan, kuinka nopeasti vapaa parkkiruutu todennäköisesti löytyy läheltä määränpäätä. Lisäksi navigaattori ehdottaa parkkihalleja alueen läheisyydessä, sillä joskus pysäköinti halliin voi olla nopeampi vaihtoehto kuin pysäköinti kadunvarteen. Navigaattori antaa aikaennusteen siitä, kuinka kauan parkkipaikan etsintään kuluu aikaa kullakin kadulla, jonka perusteella navigoija voi päättää minne alueelle asettaa navigaattorin opastamaan.

LÖYDÄ-ominaisuus on tällä hetkellä käytettävissä EasyPark-sovelluksessa Helsingissä, Turussa ja Tampereella (lisäksi Lahdessa lokakuun aikana). Katso alla olevasta linkistä video parkkipaikkanavigaattorin käytöstä tai kokeile itse sovelluksessa.

Linkki videoon: https://youtu.be/-gDdRr-ZPBI

Lähde: EasyPark


Pysäköintiseminaari 11.10.2018 Tampereella

05.09.2018

Seminaarin osallistumismaksu on 390 € (alv 0 %) sisältäen seminaariohjelman, ohjelman mukaiset tarjoilut sekä illallisen Solo Sokos Hotel Tornissa (Ratapihankatu 43).

Ilmoittautumisen yhteydessä voit varata majoituksen hotellista. Välitäthän kutsua eteenpäin omalla työpaikallasi!

 

Ilmoittautumiset 25.9. mennessä: https://response.questback.com/questbackfinland/o78oerlmxw

Lisätietoja seminaarista: seminaari@finnpark.fi

 

Seminaarin taukotilasta on mahdollisuus varata näyttelyosasto, 1000 € (alv 0 %) sisältäen yhden henkilön osallistumismaksun.

Tiedustelut ja varaukset: info@suomenpysakointiyhdistys.fi


Portier – joustavia ratkaisuja pysäköinninopastukseen

13.08.2018

FLS Finlandin Portier-tuoteperhe tarjoaa monipuolisia kokonaisratkaisuja pysäköinninopastuksen tarpeisiin. Portier-opastusratkaisut pohjautuvat kattavaan, mutta samalla erittäin joustavaan Portier HOST –alustaan, jonka avulla voidaan toteuttaa hyvin erilaisia ratkaisuja kustannustehokkaasti ja käyttäjäkokemuksesta tinkimättä. HOST voi olla joko täysin pilvipohjainen tai paikallinen ratkaisu tai niiden yhdistelmä riippuen käytettävästä teknologiasta ja tarkoituksenmukaisuudesta. 

 

Pilvipohjaisia ratkaisuja on toteutettu sekä pieniin kohteisiin yksinkertaisena silmukkapohjaisena laskentana ja opastuksena että maantieteellisesti erittäin laajoihin kokonaisuuksiin, joissa kiinteät kaapeloinnit ja paikalliset palvelimet eivät ole kustannustehokas tapa toteuttaa opastusta. 

 

Portier opastusratkaisuihin sisältyy paikkakohtainen opastus joko ultraäänitutkiin tai ruutukohtaisiin kameroihin perustuen – myös nämä teknologiat on saumattomasti integroitu HOSTiin, jolloin operaattorilla voi olla yhdessä kohteessa useita eri teknologioita ja kokonaisuutta voidaan hallita yhden selainpohjaisen käyttöliittymän kautta. Operaattorilla voi myös olla useita eri kohteita, joiden hallinta saadaan keskitetyn käyttäjähallinnan avulla tuotua yhteen näkymään. 

 

Portier on kotimaan markkinajohtaja pysäköinninopastusratkaisuissa ja kaikkiaan FLS Finlandin tuotteita viedään yli 30 maahan Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa ja Australiassa.

 

Lisätietoa Portier-tuoteperheestä:
https://www.flsfinland.fi


Seminaari 11.10.2018

25.06.2018

Tarkempi ohjelma ja ilmoittautuminen syksyn seminaariin tulee lähempänä tapahtumaa. Nähdään Tampereella!


Suomen Pysäköintiyhdistys 30 vuotta

21.05.2018

Suomen Pysäköintiyhdistys ry:n perustamisesta tuli juuri kuluneeksi 30 vuotta. Yhdistys antaa jäsenilleen neuvoja pysäköintitoimintaan liittyvissä kysymyksissä ja pyrkii vaikuttamaan pysäköintiin liittyvissä julkisissa kysymyksissä sekä lainsäädännöllisissä ratkaisuissa. Yhdistys osallistuu alan kehittämiseen ja on mukana kansainvälisessä toiminnassa.

Maksullisen pysäköinnin kehitys - Pysäköintitaloista älykkäisiin hybridiluoliin


Uudenlaista helppoa pysäköintiä Suomessa

27.04.2018

Autopay – puomiton pysäköintijärjestelmä

Autopay-pysäköintijärjestelmä soveltuu erinomaisesti pysäköintikohteisiin, joissa on suuri asiakasvaihtuvuus tai esimerkiksi lyhyet ajorampit, jossa puomijärjestelmän lipputukokset aiheuttavat liikenneruuhkia sisään- ja ulosajossa. Autopay-kohteissa asiakas ei tarvitse pysäköintilippua eikä niissä ole puomeja tai pysäköinninvalvontaa, mikä tekee pysäköinnistä sujuvaa ja asiakasystävällistä.

 

Autopayn toimintamalli perustuu autojen rekisterinumeroiden tunnistukseen. Rekisteritunnistus aloittaa ja lopettaa pysäköintiajan, kun asiakas ajaa sisään pysäköintialueelle ja sieltä ulos. Näin pysäköintimaksun veloitus on aina toteutuneen pysäköintiajan mukaan.

 

Viisi tapaa maksaa pysäköinti
Pysäköinnin maksamisen asiakas voi hoitaa 48 tunnin sisällä ulosajosta verkossa ilman lisäkuluja tai ottaa käyttöön automaattisen veloituksen rekisteröitymällä käyttäjäksi maksuautomaatilla tai osoitteessa oma.europark.fi. Pysäköinnin voi maksaa myös paikan päällä maksuautomaattiin tai mobiilisti. Jos pysäköintiä ei ole maksettu millään edellä mainituista tavoista, lähetämme asiakkaalle laskun kotiin viiden euron laskutuslisällä. Laskutusta varten auton omistaja/haltijatiedot tarkistetaan Liikenteen turvallisuusvirastolta Trafilta.

 

Lisätietoja Autopaystä:
http://www.europark.fi/autopay/


Intertraffic Amsterdam 2018

05.02.2018

Innovaatiot liikkuvuuden maailmassa ovat muuttumassa nopeasti. Yhteistyö, yhteydet ja tiedon jakaminen ovat avainasemassa Intertraffic Amsterdam 2018. Messuilla pääset tutustumaan älykkääseen, turvalliseen ja kestävän liikkumisen viimeisimpiin tuotteisiin ja palveluihin. 


Nordic Parking Associations -kokous

29.01.2018

Yhdistyksen puheenjohtaja Joni Mikkola  osallistuu helmikuun aikana Nordic Parking Associations -tapaamiseen Kööpenhaminassa. Tapaamisessa keskustellaan tulevaisuuden pysäköinnin haasteista. Jäämme odottamaan tapaamisen antia.


Intertraffic Amsterdam 2018

24.01.2018


Lahdessa 13.10.2016 palveleva pysäköinti -seminaari

10.10.2016

 

 


18th EPA Congress and Exhibition

19.09.2016


Tarjolla näyttelytilaa palveleva pysäköinti -seminaariin

23.08.2016

Pysäköintialan toimijat ja ammattilaiset kokoontuvat Suomen Pysäköintiyhdistys ry:n järjestämään Palveleva pysäköinti -seminaariin, Lahdessa 13.10.2016 Fellmanniaan. Seminaarin yhteydessä järjestetään pysäköintialan näyttely. Varaa oma osasto tuotteidesi/palvelujesi esittelyyn, tule näytteilleasettajaksi seminaariin. 


Seminaari ja vuosikokous

12.05.2016

Valtakunnallinen pysäköintiseminaari on päätetty pitää to 13.10. ja edellisenä päivänä yhdistyksen vuosikokous. Kummatkin tapahtumat järjestetään tänä vuonna Lahdessa.